Koronavírus és a dinamikus árazás
Régi kedvenc idézetem Charles Darwintól így szól:
“Nem a legerősebb faj lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a
leggyorsabban képes változni.”
A változás, legyen szó anyagról, állapotról vagy gazdasági eseményről szinte mindig veszteséggel jár. Persze a veszteség lehet anyagi tekintetű vagy absztraktabb, de az új állapotot megszokni egy kicsit mindig nehéz.
2020 első negyedéve mást sem hozott az életünkbe mint fordulatokat. Nekünk turisztikában dolgozóknak különösen kihívó hónapjaink – voltak és minden bizonnyal – lesznek is. A tőzsdék bezuhantak, az indokolt óvatosságból hisztérikus félelembe csapó politikai kommunikáció szerte a világon szájpecket nyomott a globális népesség szájába és megmondani egyikünk sem tudja, hogy innen közép-, hosszútávon hova is milyen görbe rajzolja a továbbiakat. Esetünkben, a szálláshelyek piacát gyakorlatilag nullára darálta a vírus, szintúgy a légiutas –, hajós – és szárazföldi forgalmat is, a határok hermetikus lezárása mindannyiunkat gondolkodásra sarkallt.
Gondolkodásra sarkallt, mert ahogy az első körték elkezdenek pislákolni, eleinte egy zavaros közegben de tiszta lappal indulhatunk. A ‘minden fillér duplán számít’ iskola köszönt be, egy soha nem látott kompetitív piacon. Azt gondoljuk ugyanis, hogy nagyot nem tévedünk ha azt mondjuk: az első időszakban a vendégek kb. 60 százalékáért fog a szálláshelyek cirka 80 százaléka versengeni. Kínálati sokk lesz a piacon és tudjuk, a túlkínálat és a verseny olyan szoros rokonságban élnek, mint a tűz meg a parázs.
A verseny elemi tulajdonsága, hogy színvonalemelésre ösztönöz, a feljlődést katalizálja. A szálláshelyeknél sincs ez másképp, legyen szó belvárosi hotelekről vagy vidéki panziókról, mindenhol jól kell teljesíteni ahhoz, hogy a korábbi piaci pozíció megmaradjon.
Mi, a Rate Republic, partnereinkkel azért dolgozunk, hogy win-win alapú megállapodások mentén a szálláshely életébe analitikusabb megközelítést hozzunk olyan döntési helyzetek kezelésére amelyek sorsa korábban az intuíció erejére volt bízva. Hiszünk abban, hogy ahol a számjegyek alkotják a metrikát, ott minél inkább számszerűsítve, kvantifikálva elemzünk, annál ‘számszerűbb’ döntést hozunk. A bevétel és az árak alakulása, a revenue menedzsment pontosan ilyen.
A mostani környezet unikalitásából fakadóan elég zavaros lesz. Nehéz összehasonlítási alapot találni, viszont a piaci kereslet feszes figyelésével és a lehető legreaktívabb árképzéssel könnyen előremenekülhetünk.
Kínaiul a válság két karakterből tevődik össze: veszély és lehetőség. Aki a veszélyre fókuszál azt félelem tölti meg, aki viszont a lehetőségre figyel azt a kreativitás hamar megjutalmazhatja. Szeretnénk mi, a Rate Republic a lehetőség lenni és árazási tevékenységünkkel visszaállítani, majd gyarapítani a szálláshelye bevételét.
Novák Viktor
alapító / Rate Republic